Schud je leerlingen wakker: schokkende verkeerscampagnes

  • S
29 februari 2016

Slechte leerling
Liefst 37 procent van de Belgische bestuurders zegt weleens een sms'je te sturen of een e-mail te lezen achter het stuur. Daarmee behalen we de slechtste score van heel Europa. Om ons dit slechte gedrag af te leren, lanceerde de vereniging Ouders van Verongelukte Kinderen een aangrijpend nieuw campagnefilmpje.

Nieuwe campagne OVK
Aan het begin van het filmpje ziet een moeder haar vijfjarig zoontje in de achteruitkijkspiegel op de achterbank zitten, maar één telefoontje later zien we hoe mama steeds ouder wordt en hartverscheurend huilt, terwijl haar zoontje niet ouder wordt. Het nieuwe campagnefilmpje van Ouders van Verongelukte Kinderen grijpt naar de keel. “Het gaat om het litteken dat af en toe weer opengaat”, zegt reclamebureau Happiness. “Uit gesprekken met ouders van verongelukte kinderen bleek ook dat zij aan hun kind denken telkens ze in de auto stappen.”

“Hopelijk blijft het hangen, want gsm-gebruik speelt een rol in liefst een op de vier letselongevallen”, klinkt het bij Ouders van Verongelukte Kinderen.

Schokkende campagnes
De voorbije jaren lanceerden verschillende organisaties ingenieuze, vaak schokkende filmpjes en acties om mensen te laten inzien dat gsm’en achter het stuur levens kan kosten. Hieronder vind je een selectie uit die filmpjes. Misschien doen ze de ogen van jouw leerlingen open gaan?

Snelheid

Gordel

Gsm'en

Alcohol

Motorijders

Auteur:
Ellen Loos